Vorter

139978546_small
Vorter forekommer vanligvis på føtter og fingre. Det finnes også en type vorter i ansiktet (plane vorter) og kjønnsvorter (kondylomer).
Litt om vorter Vorter (Verruca vulgaris) er en type vorte som er vanlig å ha på føttene og hendene. Den er smittsom og oppstår når det forårsakende papillomaviruset kommer ned i underhuden og infiserer hudcellene som deler seg i underhuden. Fotvorter smitter lett i svømmebasseng og i dusjanlegg for flere, for eksempel i forbindelse med gymnastikksaler eller svømmehaller. De som oppdager at de har fotvorter bør la være å benytte slike anlegg til vorten er behandlet. Cellene som vanligvis skal danne litt harde plateformede celler blir høye tynne staver som rekker fra laget der hudcellene deler seg og opp til hudoverflaten. På steder som ikke er utsatt for trykk står vorten litt opp fra hudens overflate. Under foten blir vorten trykket inn når vi går på fotsålen slik at vorten virker flatere der. Viruset som forårsaker disse fotvortene bekjempes av kroppen med et immunglobulin i en gruppe som kalles IgG. Dette er et antistoff som kroppen produserer, men det tar omkring et år for å få opp produksjonen. Dette er årsaken til at det tar omkring et år før fotvorten forsvinner av seg selv.
Ansikt, fingre og føtter.
Førstevalg behandling er frysing, såkalt cryoterapi som utføres 1-3 ganger med 2 ukers behandlingsintervall. Det er en fordel å forbehandle vorter på føtter og fingre med Verrucid (reseptfritt på apoteket), noe som øker sjansen for et velykket behandlingsresultat. Hvis cryoterapi ikke gir et tilfredsstillende resultat, så benytter jeg CO2-laser.
Kjønnsvorter
Kondylomer behandler jeg med CO2-laser, antall behandlinger avhenger av størrelse og antall vorter. Før CO2-laser-behandling, gis det lokal bedøvelse, som medfører en smertefri behandling.